|
Kościół w Myszyńcu 20 X 1907 r. Fot. Władysław Marconi. Źródło: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości. |
|
Kościół w Lemanie. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Łysych. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Dąbrówce. Fot. Natalia Lenda, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Turośli. Fot. Sławomir Milejski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
W Zarębach stoi zbudowany w latach 1730–1775 kościół – przykład świątyni ryzalitowej charakterystycznej dla północno-wschodniego Mazowsza. Prezbiterium jest wyższe od osadzonego na planie kwadratu korpusu kościoła. W narożach korpusu nawy i prezbiterium ulokowano zakrystię i skarbczyk. Do środkowej partii jednej ze ścian przylega przybudówka. Wejście do kościoła prowadzi przez garnek snycerskiej roboty i ryzalit. Podobny typ reprezentuje kościół w Nowym Lubielu zbudowany w latach 1890–1897 na miejscu dwóch poprzednich.
|
Kościół w Zarębach. Fot. Sławomir Milejski, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Nowym Lubielu. Fot. Jolanta Dyr, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
W 1884 r. w Brodowych Łąkach w miejscu kaplicy powstał drewniany kościół na planie krzyża łacińskiego, ze skrzydłami transeptu zamkniętymi trójbocznie. Kościół ten, podobnie jak świątynie w Sokołowie Włościańskim (budowla z 1682 r. na miejscu świątyni z ok. 1657 r.), Jednorożcu (istniejący w latach 1862–1915 r. i kolejny w latach 1917–1989), Parciakach (zbudowany w latach 1906–1908 z materiału kościoła w Czarni Myszynieckiej datowanego na 1833 r.), Dobrym Lesie (z 1919–1920 r.), Czarni Kadzidlańskiej (1920 r.), Kuziach (1921 r.) i Lelisie (zbudowany w 1989 r. z materiału kościoła z Nowej Wsi powstałego w 1948 r.), reprezentuje inny typ architektoniczny niż wspomniane wcześniej świątynie. Nie ma wież flankujących ścianę szczytową ani kruchty przed jej licem (o ile nie została dobudowana później, jak w Parciakach), a prezbiterium jest węższe niż nawa główna.
|
Kościół w Brodowych Łąkach. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół w Sokołowie Włościańskim. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Parciakach. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Dobrymlesie. Fot. Sławomir Milejski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Czarni (Kadzidlańskiej). Fot. MazowieckiPielgrzym, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Lelisie. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Kuziach. Fot. Grzegorz Kossakowski. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
Na Kurpiowszczyźnie nie brakuje świątyń wyjątkowych – kościół w Olszewce na planie wydłużonego ośmiokąta powstał w latach 1919–1922 jako wotum za niepodległość Polski. W latach 1927–1930 z materiału kościoła w Dzierżeninie wystawionego w 1715 r. zbudowano w Porządziu świątynię w stylu zakopiańskim.
|
Kościół w Olszewce. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Porządziu. Fot. Happa, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
Dla drewnianych kościołów w regionie charakterystyczne są translokaty – gdy buduje się murowany kościół (Kadzidło, Czarnia Myszyniecka, Nowa Wieś), drewniany przenosi się w inne miejsce, gdzie jest potrzebny (odpowiednio Dąbrówka, Parciaki, Lelis), poza tym ponowne wykorzystanie materiału budowlanego (w Zatorach drewno z rozebranej w 1819 r. świątyni przeznaczono na kaplicę, którą ustawiono w lesie) oraz przebudowy (Parciaki – w latach 1956–1957 rozebrano kaplice boczne i postawiono ściany ciągłe; Porządzie – w 1954 r. wykonano sklepienia nad nawą i prezbiterium, stromy dach i czworoboczną dzwonnicę). Nie wszystkie kurpiowskie kościoły miały szczęście – kościół w Jednorożcu został rozebrany w 1989 r. z powodu wystawienia nowej świątyni.
|
Nieistniejący kościół w Jednorożcu. Fot. Zenon Birkholz, 1984 r. Zbiory Narodowego Instytutu Dziedzictwa |
Znani są projektanci niektórych drewnianych kurpiowskich świątyń (Leman – Teodor Bogumił Seyfried; Dobry Las, Kuzie, Czarnia – Rudolf Macura; Porządzie – Stefan Szyller).
Często kurpiowskie kościoły padały ofiarą działań wojennych (w Zarębach z ok. 1685 r. spalony w 1705 r. przez Szwedów, w Jednorożcu spalony w 1915 r.), ale też pożarów (Sadykierz w parafii Obryte z budowlą z 1812 r. prawdopodobnie z materiału z poprzedniej świątyni, w 2003 r. zastąpioną nową po pożarze poprzedniej).
|
Kościół w Sadykrzu po odbudowie. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
Niektóre drewniane świątynie są pokryte polichromią (Dąbrówka, Łyse, Nowy Lubiel, Parciaki, Zaręby, Turośl – sklepienie pokryte wycinankami kurpiowskimi, ale niektóre wzory to zielka z Puszczy Białej!). Polichromie malowano w stylu określanym jako ludowy, mimo że czasem wykonywali je uznani artyści, np. w Jednorożcu Józef Murgrabia.
|
Wnętrze kościoła w Dąbrówce. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Wnętrze kościoła w Łysych. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Wnętrze kościoła w Lubielu Nowym. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Wnętrze kościoła w Parciakach. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Wnętrze kościoła w Zarębach. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Wnętrze kościoła w Turośli. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
Spośród murowanych świątyń na Kurpiowszczyźnie należy wskazać zbudowany w latach 1841–1844 klasycystyczny kościół w Lipnikach, neobarokowe w Kadzidle z lat 1878–1886 i Zbójnej z lat 1889–1892; kościół w Obrytem postawiony w latach 1851–1853, w międzywojniu rozbudowany; neogotyckie świątynie w Czarni Myszynieckiej z lat 1903–1907, Zalasie z lat 1908–1913, Długosiodle z lat 1908–1912, Myszyńcu wznoszony w latach 1909–1922; w Baranowie wybudowany w latach 1910–1922, w Zatorach postawiony w latach 1913–1914, odbudowany w międzywojniu; kościół w Pniewie (neogotycki z elementami neobarokowymi) zbudowany w latach 1912–1928.
|
Kościół w Lipnikach. Fot. km_nida. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół w Kadzidle. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Obrytem. Fot. Paelius, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Czarni (Myszynieckiej). Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Zalasie. Fot. PanSG, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
|
|
Kościół w Długosiodle. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.).
|
|
Kościół w Myszyńcu. Fot. Natalia Lenda, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
|
|
Kościół w Baranowie. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół w Zatorach. Fot. Wojciech Bieńkowski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Pniewie. Fot. Jolanta Dyr, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
W Puszczy Białej pracowali architekci: Feliks Nowicki (Zambski Kościelne), Stefan Szyller (Obryte), Julian Lisiecki (Zatory), Józef Pius Dziekoński (Długosiodło, Pniewo), zaś w Zielonej Franciszek Przecławski (Czarnia, Myszyniec), Adolf Schimmelphennig (przebudowa dzwonnicy w Myszyńcu) i Rudolf Macura (odbudowa kościoła w Kadzidle).
Kościoły murowane w obu puszczach często są którąś świątynią z kolei, zawsze poprzedzoną drewnianymi (Kadzidło – czwarty kościół, wcześniejsze sprzed 1710 r., z 1740 r., z 1783 r.; Myszyniec – czwarty kościół, wcześniej kaplica z 1650 r., potem kościół istniejący w latach 1698–1702/1708 i trzeci zbudowany w latach 1716–1723; Pniewo – czwarty kościół, wcześniejsze z XV w., końca XVIII w. i z 1771 r.). Rzadko po zbudowaniu murowanej świątyni zostawia się drewnianą, ale w Osuchowej Nowej przetrwała drewniana kaplica z 1929 r.
|
Kaplica w Nowej Osuchowej. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
Wartości zabytkowej nie mają kościoły modernistyczne: w Osuchowej Nowej z 1948 r., zastąpiony w 1984 r. nowym; w Obierwi zbudowany w latach 1974–1987, w Koźle z lat 1978–1986, w Wachu z lat 1981–1988; w Jednorożcu postawiony w latach 1983–1986; w Połoni poświęcony w 1988 r.; w Krukowie zbudowany w latach 1988–1989; w Rząśniku – budowę zakończono w 1994 r.; w Łysych zbudowany w latach 1998–2000; w Leszczydole-Nowinach budowany od 2001 r., w Krysiakach zbudowany w latach 1982–1986, w Dylewie z lat 2006–2010 oraz kaplica w Białymbłocie zbudowana w latach 1992–1994.
|
Kościół w Nowej Osuchowej. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.).
|
|
Kościół w Obierwi. Fot. Lelis2, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Koźle. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościółw Wachu. Fot. Przemysław Jahr / Wikimedia Commons, Public domain, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Jednorożcu. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Połoni. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Krukowie. Fot. EwaK88, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Rząśniku. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół w Łysych. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Leszczydole-Nowinach. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół w Krysiakach. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Dylewie. Fot. PanSG, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Białymbłocie. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
I współcześnie można wskazać architektów odpowiedzialnych na murowane świątynie na Kurpiach. Kościół w Jednorożcu, podobnie jak kaplice w parafii Baranowo (Ziomek i Dłutówka) projektował Stanisław Marzyński.
|
Kaplica w Dłutówce. Google Street View, 2012 r. |
|
Kaplica w Ziomku. Google Street View, 2012 r. |
Murowane kościoły na Kurpiach zdobione są polichromią. Stosuje się ją zarówno w starych kościołach, np. w świątyni z I poł. XIX w. w Lipnikach, jak też w modernistycznych realizacjach z II poł. XX w.
|
Wnętrze kościoła w Lipnikach. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Wnętrze kościoła w Jednorożcu. Fot. Loraine, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
Niektóre murowane kościoły nawiązują do tradycji kurpiowskich. W Lipnikach i Dylewie na witrażach w oknach widać motywy z wycinanek kurpiowskich. Wnętrze kościoła w Pniewie pokryte jest wzorami z haftów kurpiowskich Puszczy Białej. W Jednorożcu na zwieńczeniu ściany frontowej są śparogi, a między nimi metalowy krzyż. W Krukowie w prezbiterium umieszczono kurpiowskie rzeźby.
|
Okno z witrażem w kościele w Lipnikach. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Wnętrze kościoła w Pniewie. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
W wielu kościołach obu puszcz w nawach bocznych eksponowano feretrony. Najstarsze obrazy feretronowe pochodzą z XVIII w. Przedstawiano na nich popularnych w puszczy świętych: Jana Nepomucena, Mikołaja, Rocha. Feretrony przystrajano pękami sztucznych lub bibułkowych kwiatów. Największe zbiory malarstwa feretronowego na Kurpiowszczyźnie znajdziemy w Brodowych Łąkach. Zdarzają się obrazy w ołtarzu głównym lub bocznych malowane przez miejscowych, np. w Olszewce.
Warto też wspomnieć kościoły poza granicami Kurpiowszczyzny, ale nawiązujące stylem do kurpiowskich świątyń. Są to kościoły w miejscowościach: Drążdżewo – drewniany kościół z 1744 r. przeniesiony z Krasnosielca przed 1910 r., gdy erygowano tu parafię, w 2007 r. translokowany do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, nawiązujący do kościołów ryzalitowych z Zarąb i Nowego Lubiela; Barcice – kościół filialny parafii Somianka z 1758 r. z dwiema niewielkimi wieżami flankującymi trapezowy fronton zwieńczony wieżą, z kruchtą wysuniętą przed lico ściany frontowej; Święte Miejsce, dawniej Bartny Borek – drewniany kościół rozbudowany na początku XX w. z XVIII-wiecznej kaplicy rodu Zielińskich.
Ludność kurpiowska należała i nadal należy do parafii miejskich, gdzie warto zobaczyć miejscowe świątynie. Są to: Brańszczyk – klasycystyczny kościół z 1833 r.; Brok – murowany gotycki kościół z ok. 1560 r. prawdopodobnie projektu Jana Baptysty Wenecjanina; Chorzele – kościół z lat 1872–1878 według projektu Adolfa Schimmelpfenniga; Nowogród – kościół z lat 1815–1821 dwukrotnie rozbudowany; pw. Chrystusa Dobrego Pasterza w Ostrowi Mazowieckiej z lat 1993–2001; Poręba – klasycystyczny kościół z 1780 r.; Wyszków – klasycystyczny kościół pw. św. Idziego zbudowany latach 1793–1795.
|
Kościół w Brańszczyku. Fot. Wojciech Bieńkowski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Broku. Fot. Beentree, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Chorzelach. Fot. Chrumps, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Nowogrodzie. Fot. PanSG, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kościół w Porębie. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół pw. św. Idziego w Wyszkowie. Fot. brzeszczot gmail com, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
Przed kościołami stawiano drewniane, najczęściej czworo- lub ośmioboczne dzwonnice. Zachowały się dzwonnice w Barcicach (1758 r.), Zarębach (1775 r.), Sadykierzu (1812), Brańszczyku (I połowa XIX w.), Sokołowie Włościańskim (połowa XIX w.), Brodowych Łąkach (1884), Dąbrówce (1892–1893), Łysych i Nowym Lubielu (koniec XIX w.), Broku i Turośli (XIX w.), Parciakach (wystawiona w latach 1905–1909 z materiału dzwonnicy z 1823 r. z Czarni Myszynieckiej), Olszewce (ok. 1922 r.), Czarni Kadzidlańskiej i Kuziach (1921), Lemanie (ok. 1925 r.) i Jednorożcu (1929 r.).
|
Dzwonnica w Barcicach, 2013 r. Fot. Alicja Suchecka. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Zarębach. Fot. Sławomir Milejski, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Sadykierzu. Fot. Jolanta Dyr, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Brańszczyku. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Sokołowie Włościańskim. Fot. Jacek Wiśniewski. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kościół i dzwonnica w Brodowych Łąkach. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Dąbrówce. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Łysych. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Nowym Lubielu. Fot. Jolanta Dyr, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Broku. Fot. geo573, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Turośli. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Parciakach. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Olszewce. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Czarni (Kadzidlańskiej). Fot. Jacek Wiśniewski. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Kuziach. Fot. km_nida. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Dzwonnica w Lemanie. Fot. Sławomir Milejski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Dzwonnica w Jednorożcu. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
Z kolei w Brańszczyku (186 r.), Broku (1820 r.), Łysych (II połowa XIX w.) i Turośli (1811 r.) istnieją drewniane kaplice cmentarne, a w Długosiodle kostnica z przełomu XIX i XX w.
|
Kaplica cmentarna w Brańszczyku. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kaplica cmentarna w Broku. Fot. Dariusz Mazurek. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kaplica cmentarna w Łysych. Fot. rk1909. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
|
Kaplica cmentarna w Turośli. Fot. Sylwester Górski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
|
Kostnica w Długosiodle. Źródło (dostęp 1 X 2023 r.). |
Cennym murowanym zabytkiem sakralnym jest trzykondygnacyjna dzwonnica w Myszyńcu z ok. 1754 r., postawiona na planie prostokąta z niskimi przybudówkami, zakończona schodkowymi szczytami, uważana za pierwszą murowaną budowlę na Kurpiowszczyźnie. Uwagę zwraca wyłączona z użytku drewniana plebania w Jednorożcu zbudowana w 1953 r.
|
Dzwonnica w Myszyńcu. Fot. Jolanta Dyr, CC BY 3.0, Wikimedia Commons |
|
Plebania w Jednorożcu. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
Mówiąc o budownictwie sakralnym na Kurpiowszczyźnie, nie można zapomnieć o miejscach kultu innych wyznań niż rzymsko-katolickie. W ewangelickich wsiach Puszczy Białej (Wincentowo, Marianowo, Nury) zorganizowano domy modlitwy lub zbory oraz cmentarze.
W Myszyńcu w połowie XIX w. powstała drewniana synagoga, postawiono też mykwę i urządzono cmentarz. Chasydzi gromadzili się w domu modlitewnym. W Kadzidle oraz Baranowie stały bożnice i mykwy. Żydów z Kurpiowszczyzny chowano w Myszyńcu, Kadzidle, Chorzelach, Krasnosielcu.
|
Synagoga w Myszyńcu. Źródło (dostęp 1 II 2021 r.). |
|
Karczma na miejscu myszynieckiej synagogi. Fot. Maria Weronika Kmoch, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons |
Nie wszyscy Kurpie byli katolikami. W 1906 r. w Długim Kącie (centrum Puszczy Zielonej) w prywatnej kaplicy zbudowanej ok. 1896 r. urządzano nabożeństwa mariawickie. Wiosną 1907 r. poświęcono kamień węgielny pod kościół. Zachowało się jedno jego zdjęcie, dzięki czemu wiemy, że wyglądał podobnie do powstałych wcześniej świątyń w Brodowych Łąkach, Sokołowie Włościańskim i Parciakach. W 1932 r. kościół przeniesiono do Brzozówki, gdzie mieszkało więcej wiernych. Użyto też materiału z domu przekazanego przez mariawitkę z Długiego Kąta. W 1946 r. świątynię przeznaczono na szkołę. Budynek rozebrano w 1948 r. Po społeczności mariawickiej pozostał cmentarz.
Współcześnie najstarszą świątynią na terenie Puszczy Białej i Puszczy Zielonej jest kościół w Sokołowie Włościańskim (1682 r.). Najmłodszą świątynią jest kościół w Dylewie ukończony w 2010 r. W regionie zachowało się wiele zabytków drewnianej architektury sakralnej: kościoły, dzwonnice, kaplice cmentarne i kostnica.
Bibliografia
Opracowania
Barbasiewicz M., Tradycja Mazowsza. Powiat wyszkowski. Przewodnik subiektywny, Warszawa 2004;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz