21 lipca 2012

Moja przygoda z Olimpiadą Historyczną



Dzisiaj opowiem o moim liceum, o tym, jak zaczęła się moja przygoda z historią :) No, może nie zaczęła, a rozwinęła, bo już w gimnazjum na lekcjach historii siedziałam jak zaczarowana :D Duża w tym zasługa Pani Teresy Roman, która zachęciła mnie do udziału w konkursach historycznych, to była frajda :D


W LO im. KEN w Przasnyszu uczą dobrzy historycy: dr Radosław Waleszczak i Zdzisław Zdziarski. Ja trafiłam na drugiego ;) 

Pod koniec I klasy nauczyciel historii zaproponował mi udział w Olimpiadzie Historycznej. Nie miałam bladego pojęcia, o co w niej chodzi, dodatkowo nie byłam pewna swojej wiedzy i sił ;p ale się zgodziłam, a co! :D Uznałam to za nowe wyzwanie i szansę na pogłębianie wiedzy historycznej :)

No i się zaczęło: pisanie prac, szukanie literatury, czytanie książek, zgłębianie problemów badawczych... Jako specjalizację wybrałam średniowiecze *_* ♥ Kiedy teraz myślę o tym, czemu akurat ta epoka, to sama nie wiem... ;p jakoś tak zawsze mi najbardziej pasowała :) już w gimnazjum zawsze brałam udział w konkursach z Polski Piastów i Jagiellonów, to było dla mnie najciekawsze :) Nie lubiłam I i II wojny światowej ani XIX wieku (potem mi się to zmieniło :D). Więc wybrałam średniowiecze ;)





Oto niektóre z tematów moich prac przygotowawczych do olimpiady :)
1) pierwszy temat to"Przeobrażenia społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich w XIII wieku", pełno poprawek, skreśleń, kilka wersji pracy :D aż się nauczyłam, o co chodzi w pisaniu, jak to ma wyglądać, z czym to się je :) 


2) Monarchia stanowa jako sposób funkcjonowania władzy-charakterystyka i próba oceny.
3) Walka o "dominium mundi"-istota problemu i jego etapy.
4) Idea uniwersalizmu w średniowiecznej Europie-istota, przejawy i znaczenie.
5) Powstanie, rozwój organizacyjny i znaczenie Kościoła na ziemiach polskich w X-XIII wieku.
i inne... :)


Zaczynało mnie to coraz bardziej wkręcać :D W wakacje między I a II klasą przeczytałam  dla przyjemności kilka książek historycznych, głównie z tematyki średniowiecza ;)

I tak przyszła II klasa, a z nią intensyfikacja działań :) Już w październiku 2009 wzięłam udział w etapie szkolnym XXXVI Olimpiady Historycznej :)

Oto tematy prac w etapie szkolnym:
1. Znaczenie archeologii w badaniach nad dziejami i kulturą Celtów.
2. Przyczyny i konsekwencje upadku Cesarstwa Rzymskiego na Zachodzie.
3. Geneza i znaczenie wojny stuletniej-mój temat *_*!!!
4. Ruch egzekucyjny w Polsce i jego znaczenie.
5. Brytyjskie imperium kolonialne w XIX w. (1815-1914)
6. Gospodarka planowa w dobie PRL (geneza i konsekwencje).
7. Średniowieczne i nowożytne (do końca XVIII w.) lokacje miejskie w Twoim regionie.
8. Sejm Rzeczypospolitej szlacheckiej (skład, kompetencje, tryb funkcjonowania).

Miałam obawy, czy podołam zadaniu, ale wzięłam się do pracy :) Przewertowałam wszystkie dostępne mi źródła i książki nt. wojny stuletniej, godzinami myślałam nad kompozycją pracy, napisałam wiele wersji wstępu do pracy i zakończenia (rozwinięcie było najłatwiejsze :D)... MNÓSTWO PRACY! 


I zaczęło się czekanie na wyniki... wielki niepokój, obawa przed klęską na starcie mety... Ale na początku grudnia 2009 dostałam wyniki: przeszłam do kolejnego etapu! :D To był POCZĄTEK wszystkiego.... ^^

Artykuł w "Kurierze Przasnyskim" z 11-16.12.2009 r. 

9.01.2010 w Warszawie na IH UW odbył się etap okręgowy. Każdy z uczestników pisał pracę na temat z wybranej przez siebie specjalizacji, czyli epoki, w której czuł się najlepiej :)

Oto tematy na etapie okręgowym XXXVI Olimpiady Historycznej: 
1. Obyczaje pogrzebowe ludności ziem polskich w pradziejach
2. Kultura Grecji w epoce klasycznej (V-IV w. p.n.e.)
3. Odbudowa Królestwa Polskiego w XIII-XIV w.
4. Reformacja w Polsce. Przebieg i znaczenie. 
5. Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
6. Polityka zagraniczna II Rzeczypospolitej.
7. Rola Sejmu w przemianach polityczno- ustrojowych w latach 1989-1992 (Sejm X i I kadencji) (specjalność: historia parlamentaryzmu).

Z tematu pracy byłam zadowolona, z jej kształtu raczej też, na pewno poprawiłabym coś, jednak odwrotu już nie było...

Kilka dni niepewności...

I dostałam się do II części etapu okręgowego, czyli eliminacji ustnych!!! :D

Eliminacje ustne przeprowadzono na IH UW 14.01.2010. Uczniowie odpowiadali na trzy pytania z zakresu: 1) wybranej specjalności, 2) podstawy programowej (zakres rozszerzony), 3) tematyki pracy pisemnej przygotowanej na I etap Olimpiady oraz wybranych 5 lektur. W mojej komisji egzaminował prof. Stefan Ciara i prof. Ryszard Kulesza (na zdjęciu).

Zakatarzona, przerażona, siedziałam przed nimi, cała się trzęsłam, jąkałam i to nie tylko z powodu choroby, ale głównie z nerwów... To było straszne, najgorszy mój olimpiadowy egzamin ustny :/ bo pierwszy i do tego byłam chora :p

Moje pytania: 
1) Sytuacja na ziemiach polskich za Władysława Hermana.
2) Czy ruchy społeczne w czasie wojny stuletniej odniosły sukces? Omówienie ruchów i wystąpień, powstań społecznych w latach 1337-1453.
3) Pytania z lektury prof. Feliksa Kiryka pt. "Nauk przemożnych perła" o edukacji i szkolnictwie w średniowieczu.


Komitety Okręgowe wytypowały osoby, które zajęły pierwsze trzy lokaty i zostały automatycznie zakwalifikowane do eliminacji centralnych, oraz osoby z liczbą punktów większą niż 84, które zaproponowano Komitetowi Głównemu jako kandydatów do eliminacji centralnych.



Zabrakło mi 1 punkta, żeby przejść dalej!!! :P

Zostałam wyróżniona przez komisję na forum uczestników, co jeszcze bardziej mnie zmotywowało do pracy :D



I historia zatoczyła koło: znów pisanie prac, intensywne przygotowania do kolejnej olimpiady, czasem zarwane noce... a przy tym wszystkim cały czas średnia powyżej 5,0 :)

Piękne czasy :D

Na dzisiaj tyle ;p W następnym poście pokieruję Was, jak dobrze przygotować się do Olimpiady Historycznej i na co zwrócić uwagę przy pisaniu pracy badawczej, aby efekt był jak najlepszy :) 





16 komentarzy:

  1. Mam do Ciebie pytanie, co do pracy pisemnej na okręgowym: przytaczałaś opinie konkretnych historyków z książek, czy własne zdanie i interpretację? W ogóle uczyłaś się z podręczników, czy raczej innych książek? Tak bardzo mnie czas goni, bo został mi tylko tydzień. Jestem w tyle i umieram ze strachu. :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze, spokojnie :)

      Tu masz wszystkie moje posty odnośnie OH: http://opowiescistypendialnepooja.blogspot.com/search/label/Olimpiada%20Historyczna

      Na etapie okręgowym, jeśli pamiętałam, przytaczałam książki i historyków (w nawiasach), ale nie było tego za wiele, trudno wymagać spamiętania tylu książek dotyczących tak wielu możliwych tematów. Uczyłam się jedynie z notatek ze szkoły (byłam w klasie humanistycznej, rozszerzona historia) oraz z podręczników, przy czym bardziej je czytałam, przeglądałam, niż się z nich uczyłam (Zientara-powszechna, Manteuffel-powszechna, Samsonowicz Historia Polski do 1795 r., odpowiednie rozdziały).

      Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, to pisz śmiało, przeczytaj też komentarze pod innymi postami o OH, tam też udziełam odpowiedzi na wiele pytań, może coś znajdziesz, co Ci pomoże. A jeśli jesteś na Facebooku, to zapraszam do grupy OH: https://www.facebook.com/groups/112156355524905/

      Pozdrawiam i trzymam kciuki!

      Marysia

      http://opowiescistypendialnepooja.blogspot.com/
      https://www.facebook.com/OpowiesciStypendialneCzyliPoojaWWielkimSwiecie

      Usuń
  2. cześć :) jak się uczyłaś do ustnego? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cześć :) po prostu przeglądałam notatki, czytałam je, żadnego wkuwania, tylko spokojne kartkowanie :)

      Usuń
  3. Cześć :) Mam zamiar w tym roku przystąpić do Olimpiady- wybrałam temat początki cywilizacji Egiptu i Mezopotamii, wypożyczyłam książki i biorę się do pracy, ale.. Mam problem bo nie mam pojęcia jak ma wyglądać praca do oddania, nie mam pojęcia jak to zrobić, a raczej w jakiej formie. Przyznam się, że pierwszy raz próbuję dlatego jestem totalnie zielona! Bardzo byłabym wdzięczna gdybyś mi troszkę to naświetliła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej! Dziękuję za wiadomość, miło mi, że prosisz mnie o radę. :)

      Z tego co widzę na stronie internetowej OH, to wszystko jasne :) "Narodziny cywilizacji w Egipcie i Mezopotamii - próba porównania." Już sam temat narzuca Ci formę. Ma to być porównanie. Zastanów się, co możesz porównać, proponuję (tak na szybko, bo nie nam się na starożytności za bardzo): strukturę społeczną, położenie geograficzne i warunki naturalne, wierzenia, wszystkie elementy, które składają się na cywilizację, a jest tego sporo: kultura, język, wierzenia, zajęcia, osiągnięcia itp. Wiem, że 6 stron to dość mało (przynajmniej tyle miały mieć prace za moich czasów ;) ), ale da radę to zrobić. Oczywiście należy zachować strukturę pracy: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Mam kilka sprawdzonych trików na każdą pracę, takich uniwersalnych zwrotów, które pasują do każdego tematu. Jeśli nie widziałaś, to zerknij do tego posta: http://opowiescistypendialnepooja.blogspot.com/2012/07/jak-przygotowac-sie-do-olimpiady.html
      Jeśli masz jakieś wątpliwości, napisz do mnie maila (zakładka "kontakt" lub formularz po lewej stronie). Mogę Ci też przesłać pracę na wzór, którąś z moich sprzed kilku lat.

      Powodzenia! :) Pozdrawiam!

      Marysia

      Usuń
  4. Witam, mam podobny problem. Wybrałam taki temat pracy "Grupy etniczne i wyznaniowe w moim regionie na przestrzeni wieków". Nie wiem, jak najlepiej byłoby rozplanować pracę. Czy opisywać w osobnych rozdziałach poszczególne nacje czy może podzielić pracę na rózne okresy historyczne i opisywać, co wtedy działo się z ludnością? Byłabym bardzo wdzięczna za pomoc. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym zrobiłam grupami ;) ale pamiętaj, że to Twoja praca, więc rób, jak czujesz, jak uważasz, jak myślisz, że byłoby lepiej! :)

      Pozdrawiam,

      Marysia

      Usuń
    2. Dziękuję za pomoc :) Właśnie tak zaczęłam pisać, ale nie nie byłam do końca pewna. Już dwa razy mi odrzucili pracę, chciałabym tym razem, żeby przeszła. A czy mogłabym Cię prosić o przełanie o przełanie jakiejś Twojej pracy na wzór? Byłabym bardzo wdzięczna.

      Usuń
  5. Witam
    Ja również zabieram się do pisania pracy pisemnej w tegorocznej Olimpiadzie. Wybrałem temat: "Bizancjum w średniowieczu - między islamem a Zachodem". No i zaczyna się problem. Czy mam opisać to w formie szczegółowego opisu Cesarstwa Wschodniego+moja ocena
    czy jakoś inaczej? Może zwrócić większą uwagę na kulturę? Pomocy :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno nie szczegółowy opis, ale Twoja opinia jak najbardziej, odpowiadałam na podobne pytanie tutaj: http://opowiescistypendialnepooja.blogspot.com/2014/10/olimpiada-historyczna-odpowiedzi-na.html

      Usuń
  6. Witam. Może podpowiesz mi jak mam sie przygotować do drugiego pisemnego etapu. Jestem barsziej nastawiony na starożytność

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć,

      odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ponieważ nie wiadomo, co się trafi na etapie pisemnym.

      Ja przygotowywałam się, pisząc prace ćwiczeniowe. Nauczyciel zadawał mi temat, a ja go opracowywałam i pisałam ręcznie, tak jak bym pisała na etapie okręgowym. Przy czym starałam się podawać jakąkolwiek literaturę. Oczywiście, nikt nie wymaga od Ciebie cytowania książek z dokładnością do strony, ale fajnie byłoby umieścić w nawiasach w pracy w miejscach, gdzie jesteś pewien, skąd wziąłeś daną informację, notki o pozycji bibliograficznej - to jest bardzo dobrze oceniane i punktowane. Ale wystarczy tak naprawdę dobre napisanie pracy, zachowanie konstrukcji: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, logiczna argumentacja czy przykłady (zależy jaki będzie temat) i - co bardzo ważne - czytelne pismo.

      Moje przygotowania do etapu pisemnego okręgowego polegały na lektury literatury przedmiotu: opracowań, podręczników licealnych i na studia itp. Czytałam też swoje poprzednie prace. Ale przede wszystkim nie należy panikować ani przesadzać z czytaniem, wiadomo, w tydzień, dwa, nie ogarniesz całej epoki. Powtórz najważniejsze postaci, zjawiska, cechy charakterystyczne danych okresów (np. republika, cesarstwo), osiągnięcia - po prostu, to, co najważniejsze. Jeśli znasz szczegóły i wiesz więcej niż to, co podstawowe, to tym lepiej dla Ciebie!:) Jeśli specjalizujesz się w danym zagadnieniu lub okresie w starożytności, to pozostaje też liczyć na szczęście, że trafi Ci się temat z Twojej dziedziny ;)

      Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia,

      Marysia

      Usuń
  7. Witam. Mam problem z pracą badawczą. Czy jeśli opiszę tekst z danej książki to mogę lub muszę wstawiać adnotację?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć! Jeśli streszczasz fragment książki i powołujesz się na jej ustalenia, to powinieneś dodać przypis. W końcu korzystasz z czyjejś pracy. Pozdrawiam i powodzenia :)

      Usuń