Wracam po małej przerwie ;) Byłam kilka dni na małych wakacjach w Krzynowłodze Wielkiej u Moniki. Tydzień temu zrobiłyśmy sobie hinduską sesję :) A dziś post o moim pierwszym stypendium! Przechodzimy więc do meritum. Zapraszam!
Jest to Regionalny program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych :) Byłam stypendystką tego programu w III klasie gimnazjum, w roku szkolnym 2010/2011.
Jest to projekt systemowy Samorządu Województwa Mazowieckiego, realizowany przez Departament Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 - Priorytet IX - Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionie, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.3. Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
Cel: wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z
obszaru woj. mazowieckiego poprzez pomoc stypendialną.
O stypendium dowiedziałam się od Pani Celiny Śmigielskiej, pedagog w LO im. KEN w Przasnyszu. Zachęciła mnie, aby spróbować swoich sił i chociaż złożyć wniosek o stypendium ;) Tak zaczęła się moja przygoda :D
Informacje ogólne o projekcie:
*stypendium przyznawane jest na rok, od 1.09. do 31.08. roku następnego
*łącznie jest to 4 560 PLN, czyli 380 zł miesięcznie a otrzymane środki pieniężne uczeń wydatkuje wyłącznie na cele edukacyjne
*kryteria w regulaminie uwzględniają potrzebę kształcenia specjalistów
z zakresu nauk ścisłych i priorytetowo traktują uczniów uzdolnionych w zakresie
nauk matematyczno-przyrodniczych oraz technicznych [co nie znaczy, że uczniowie uzdolnieni humanistycznie nie dostaną takiego stypendium ;p]
W I edycji projektu w roku szkolnym
2008/2009 wsparcia udzielono 503 stypendystom. W II edycji, w roku
szkolnym 2009/2010 stypendia otrzymało 417 uczniów. III edycja objęła
wsparciem 500 uczniów. W ramach kolejnej, IV edycji, w roku szkolnym
2011/2012 przyznano 536 stypendiów. W V edycji zaplanowano przyznanie 418
stypendiów uczniom szkół gimnazjalnych i ponagimnazjalnych.
Oto plakat do tegorocznej edycji:
KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O STYPENDIUM?
O stypendium mogą ubiegać się uczniowie, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1) otrzymali promocję do następnej klasy/otrzymali świadectwo ukończenia szkoły podstawowej lub gimnazjum;
2) w następnym roku szkolnym będą uczniami gimnazjów lub szkół ponadgimnazjalnych zlokalizowanych na obszarze woj. mazowieckiego;
3) pochodzą z rodzin, w których dochód rodziny ucznia nie przekracza dwukrotności kwoty uprawniającej do uzyskania świadczeń rodzinnych określonej w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, tj. 1008 zł lub 1166 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne;
4) nie będą uzyskiwać w przyszłym roku szkolnym innego stypendium na cele edukacyjne, współfinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Uczniowie ubiegający się o stypendium muszą ponadto spełniać co najmniej jeden z niżej wymienionych warunków:
1) ze sprawdzianu zewnętrznego na zakończenie szkoły podstawowej otrzymali co najmniej 35 punktów (dotyczy uczniów, którzy w następnym roku szkolnym będą uczęszczać do gimnazjum);
2) z części matematyczno–przyrodniczej egzaminu zewnętrznego na zakończenie gimnazjum, zdawanego w latach 2008/2009, 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012, otrzymali co najmniej 45 punktów (dotyczy uczniów, którzy w następnym roku szkolnym będą uczęszczać do szkół ponadgimnazjalnych);
3) w minionym roku szkolnym byli laureatami lub finalistami konkursów, wymienionych tutaj (strony: 14-18)
5) uzyskali średnią ocen ze wszystkich przedmiotów obliczoną na podstawie świadectwa ukończenia klasy w minionym roku szkolnym na poziomie nie niższym niż 4,80;
6) uzyskali średnią ocen z grupy przedmiotów matematyczno-przyrodniczych lub technicznych/zawodowych, obliczoną na podstawie świadectwa ukończenia klasy w minionym roku szkolnym na poziomie nie niższym niż 5,00.
JAK UBIEGAĆ SIĘ O STYPENDIUM?
1. Rejestrujemy się na stronie https://www.oeiizk.waw.pl/stypendia/ (rejestracja jest dostępna w wybranych terminach, przewidzianych na tę czynność, zazwyczaj przez 2 tygodnie, od końca czerwca)
2. Wypełniamy wniosek o przyznanie stypendium.
-lista ośrodków samodoskonalenia nauczycieli tutaj na str. 20.
-na str. 3. punkt 5.: wybieramy 3 przedmioty, w kierunku których będziemy się rozwijać i w zależności, do jakiej grupy należą, zaznaczamy odpowiedni kierunek rozwoju (ja wybrałam j. angielski, historię i geografię, chociaż geografia jest przedmiotem matematyczno-przyrodniczym, to zaznaczyłam kierunek humanistyczny, bo 2 na 3 wybrane przedmioty są z grupy humanistycznej)
3. Przygotowujemy 2 jednobrzmiące egzemplarze Indywidualnego planu rozwoju edukacyjnego ucznia (IPREU), wypełnionego w części I na portalu informatycznym
przez Wnioskodawcę, lub inną osobę wskazaną przez ucznia
4. Drukujemy i wypełniamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz oświadczenie uczestnika projektu o przetwarzaniu danych osobowych, wyrażone przez pełnoletniego ucznia i/lub rodziców ucznia/opiekunów prawnych
5. Przygotowujemy 3 jednobrzmiące egzemplarze wypełnionego na portalu
informatycznym i podpisanego przez Wnioskodawcę projektu umowy stypendialnej
6. Należy też przygotować potwierdzone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły lub innego upoważnionego
do tego rodzaju czynności pracownika szkoły wymienione we Wniosku kopie
dokumentów, poświadczających osiągnięcia naukowe ucznia oraz dochód rodziny
ucznia, w tym orzeczenie o niepełnosprawności dziecka w rodzinie, jeśli taka
sytuacja ma miejsce
Wniosek, stanowiący
wydruk Wniosku zarejestrowanego na portalu informatycznym wraz z 1 egzemplarzem
dokumentów (punkty 2-4 i pkt 6 powyżej) oraz 3 egzemplarzami
projektu umowy stypendialnej, składany jest przez
Wnioskodawcę w szkole, do której uczeń uczęszcza w przewidzianym regulaminem terminie.
Dyrektor szkoły zatwierdza Wniosek pod względem formalnym oraz rekomenduje ucznia do
uczestnictwa w Programie stypendialnym, czyli pisze swoją opinię na temat ucznia.
Szkoła rejestruje Wniosek ucznia na portalu informatycznym i nadany mu Numer identyfikacyjny umieszcza na dokumentach oraz podaje Tobie ten numer.
Szkoła przekazuje wszystkie wymagane dokumenty osobiście za
potwierdzeniem odbioru lub listem poleconym na adres:
Departament Edukacji
Publicznej i Sportu
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 36,
03-719 Warszawa
w zaklejonej kopercie
opatrzonej opisem zawierającym nazwę i adres szkoły oraz dopisek: „Regionalny program stypendialny dla
uczniów szczególnie uzdolnionych”, w terminie przewidzianym regulaminem
Musisz przechowywać potwierdzenie wysłania dokumentów wraz z ich kserokopią.
Składasz w szkole, do której będziesz uczęszczać w następnym roku szkolnym drugi egzemplarz I części IPREU, najpóźniej do dnia początku września nowego roku szkolnego, brak dopełnienia tego obowiązku
może skutkować wykluczeniem ucznia z uczestnictwa w projekcie.
Nauczyciel-opiekun stypendysty we współpracy z uczniem, a w przypadku, gdy uczeń
jest niepełnoletni również z jego rodzicami/opiekunem prawnym wypełnia na
portalu informatycznym w części II IPREU w terminie do połowy października.
Zadeklarowany w części II IPREU temat projektu edukacyjnego oraz jego cele, do
których osiągnięcia będzie dążył uczeń, muszą być
zgodne z kierunkiem rozwoju edukacyjnego ucznia założonym we Wniosku.
NAJWAŻNIEJSZE!
Przez cały rok przygotowujesz projekt badawczy, na którego realizację przeznaczasz środki pieniężne, otrzymywane w ramach stypendium. Możesz pisać o czym chcesz, aby temat projektu był zgodny z Twoim kierunkiem rozwoju, zadeklarowanym w IPREU.
W styczniu oraz na zakończenie projektu w sierpniu składasz Sprawozdanie z realizacji IPREU, w którym jesteś oceniany z realizacji zamierzonych celów, swoich wyników w nauce oraz wydatków. Podajesz wyniki maturalne (w sprawozdaniu na zakończenie projektu, jeśli jesteś w klasie maturalnej) oraz swoje szczególne osiągnięcia (konkursy, olimpiady itp.).
Poniżej moje sprawozdanie, dla Was na wzór:
Dokumenty wypełniaj za pomocą komputera, potem drukuj, a następnie podpisuj własnoręcznie.
Jeśli jesteś pełnoletni, podpisujesz wszystko sam, jeśli nie, robią to za Ciebie rodzice/opiekunowie prawni.
NA CO MOŻNA WYDAWAĆ ŚRODKI ZE STYPENDIUM?
1)
zakup literatury fachowej zgodnie z tematem projektu edukacyjnego, w tym
prenumerata i subskrypcje czasopism;
2)
opłacenie uczestnictwa w zajęciach pozaszkolnych (szkolenia, kursy przygotowawcze, kwalifikacyjne i doskonalące, kurs szybkiego czytania,
zajęcia psychoterapeutyczne i socjoterapeutyczne z zakresu treningu umiejętności
interpersonalnych i autoprezentacji);
3)
opłacenie uczestnictwa w kursach językowych, jednak w ogólnej kwocie nie wyższej
niż 1/3 kwoty otrzymanego stypendium, jeśli zdobywana w ich trakcie wiedza i
umiejętności nie są bezpośrednio związane z tematyką projektu edukacyjnego;
4)
opłacenie uczestnictwa w konferencjach, seminariach, obozach naukowych,
wycieczkach edukacyjnych i innych wydarzeniach poszerzających wiedzę, rozwijających
zdolności i umiejętności ucznia w zakresie zadeklarowanego tematu projektu
edukacyjnego;
5)
zakup pomocy dydaktycznych i oprzyrządowania, w tym zakup komputera i
oprogramowania, kamery, aparatu fotograficznego, sprzętu laboratoryjnego i
optycznego, odczynników chemicznych;
6)
materiały papiernicze i inne, niezbędne do realizacji projektu edukacyjnego;
7)
opłacenie instalacji i korzystanie z Internetu;
8) inne wydatki, w tym poniesione przez ucznia na dojazd na zajęcia, o
których mowa w pkt 2 i w pkt 3 oraz wydarzenia, o których mowa w pkt 4, a także na przejazdy w celu
zebrania koniecznych dla realizacji projektu edukacyjnego informacji, jednak
jedynie w kwocie odpowiadającej kosztom podróży środkami komunikacji zbiorowej.
Z technicznej strony tak to wygląda :) co do strony praktycznej, to o tym napiszę następnym razem :)
gratulacje Pooja <3<3<3<3
OdpowiedzUsuńdziękuję! :)
Usuń